tiistai 20. maaliskuuta 2012

Kuplalla näkymättömyydestä etusivulle

Museokuplan nostosta uutisoivat muun muassa Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Metro, Nelonen, Turun Sanomat, Hämeen Sanomat ja Pohjalainen. Kuva Helsingin Sanomien verkkopalvelusta.
Tarvitaan jotain, jolla vähän hölmöä mediaa kutitella, kirjoittaa Janne Saavalainen.

Suomen kansallismuseo on pysytellyt valitettavan näkymättömissä viime vuosina. Eikä Museoviraston toimintamenoleikkaukset varmasti paranna asiaa tulevaisuudessakaan. Vai mitä muistuu mieleen Kansallismuseosta tältä vuosituhannelta: hopeahuoneen siivouskomeron räjähdys loi ainoan mediapilkahduksen tunnustusta saaneen Hasan & Partnersin Museokamaa-kampanjan jälkeen.

Keskeinen sijainti, maamerkkinä toimiva rakennus tai ansiokkaat näyttelytkään eivät riitä. Tarvitaan kuplavolkkari, joka kammetaan ikkunasta sisään. Niin kuin auto osana näyttelyä olisi mikään ihmeellisyys. Mutta kun nosturin narussa killuvan kuplan ja ikkunankarmin väliin jää vain senttejä tilaa, on Suomi Finland -näyttely etusivun juttu jo ennen näyttelyn avaamista. Liki yhtä mediaseksikästä kuin Elmeri-norsun pään irti sahaaminen.

Viestintäpäällikkö Janne Saavalainen, Suomen museoliitto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti